Veel gestelde vragen

Neemt Thiendenland nog nieuwe patiënten aan?

Ja hoor, wij nemen nog steeds nieuwe patiënten aan.

U dient er wel rekening mee te houden dat het niet altijd mogelijk is op de dag van aanmelding dat wij u ook nog voor een kunnen zien. Dus als u voor de eerste keer belt en u heeft acute pijn, dan kunnen wij niet dezelfde dag een behandeling garanderen.

U bent pas tijdens het weekeind erachter gekomen dat u maandag onmogelijk op uw afspraak kunt aanhouden.

U kunt ons 24 uur voor uw afspraak een e-mail sturen dat u niet kunt verschijnen op uw afspraak, wij zullen dan uw afspraak annuleren.

 

Als ik in het weekeinde of ’s avonds klachten krijg, bij wie kan ik dan terecht?

Praktijk Thiendenland is aangesloten bij de Tandartsspoedpraktijk, gevestigd op de afdeling kaakchirurgie van het Sint Antonius Ziekenhuis Utrecht, locatie Leidsche Rijn. Houdt u er svp rekening mee dat deze spoedpraktijk alleen is voor zeer ernstige pijnklachten, ongevallen en nabloedingen. In alle andere gevallen kunt u de eerstvolgende werkdag om 8 uur contact met ons opnemen zodat wij u zo snel mogelijk kunnen plaatsen voor een controle en/of behandeling.

Voor meer informatie zie Spoedgevallen dienst

Ik ontvang een rekening van Infomedics.

In onze praktijk werken wij met het externe administratie kantoor ‘Infomedics’.

Met bijna alle grote zorgverzekeraars hebben wij een overeenkomst, en zult u geen rekening ontvangen, of eventueel een deel van uw eigen risico rechtstreeks van de zorgverzekeraar. Mocht u geen aanvullende verzekering hebben of bij een verzekeraar verzekerd zijn waarbij wij niet zijn aangesloten, dan zult u een nota van Infomedics (onder de naam infomedics.nl) ontvangen.

Ik ben iets te laat voor mijn afspraak, kan ik nog komen?

Wij werken bijna altijd op tijd en verwachten dat ook van u.

Als u een kwartier te laat bent kunnen wij ons niet aan ons geplande schema houden en kunnen we de behandeling die wij voor u hebben gepland niet afmaken zonder vertraging voor de volgende patiënt. Probeer altijd te bellen als u verwacht te laat te komen. In enkele gevallen kunnen wij nog iets schuiven. U hoort dan ook direct of het nog zin heeft om te komen.

Waarom moet ik periodiek een gezondheidsvragenlijst invullen?

Met het toenemende medicijngebruik in de gezondheidszorg is het heel belangrijk dat wij op de hoogte zijn van uw gezondheid en eventueel veranderingen daarin. Vul alstublieft de vragenlijst zo compleet mogelijk in en geef iedere verandering door aan de balie of tandarts zelf.

Ik ben onder behandeling van een andere tandarts, kan ik zomaar een afspraak maken bij jullie praktijk?

U kunt altijd terecht voor een “second opinion”. Neemt u hiervoor contact met ons op, dan staan wij u graag te woord. Let op, dit betekent echter niet dat u door ons zal worden behandeld.

Ik heb momenteel last van een koortslip of van krentenbaard, kan ik worden behandeld?

Er zijn inderdaad infectieziektes die ook voor de tandarts en assistentes besmettelijk zijn. Heeft u het vermoeden dat u een van deze ziektes heeft neemt u dan voor de behandeling contact op met de praktijk en zullen wij samen beslissen wat de juiste aanpak is.

Ik krijg betalingsherinneringen terwijl ik al heb betaald.

Indien betalingen elkaar hebben gekruist en u onterecht een betalingsherinnering heeft ontvangen hoeft u niet naar de praktijk te bellen. U kunt dan contact opnemen met de naam die op de nota staat, dit zijn of uw zorgverzekeraar of Infomedics.

Ik probeer de praktijk te bellen maar ik krijg geen contact.

Onze telefooncentrale is zodanig ingericht dat u niet altijd een ingesprektoon krijgt te horen als alle lijnen zijn bezet. In veel gevallen zult u enkele minuten later wel contact krijgen met de praktijk. Of stuurt u een email dan nemen wij contact met u op.

Waarom stuurt de tandarts mij naar de mondhygiëniste?

Wij zijn van mening dat een goede mondhygiëne heel veel problemen kan voorkomen.

Daarom hechten wij veel belang aan preventie. De mondhygiëniste is opgeleid om vakkundig uw gebit schoon te maken. De tandarts zal beoordelen of er voldoende tijd beschikbaar is dit zelf te doen tijdens de controle of dat u wordt doorverwezen naar de mondhygiëniste.

Waarom doen witte vullingen vaak nog zo lang pijn?

Witte vullingen, ofwel composiet, hebben als grootste nadeel dat deze meer napijn veroorzaken dan de ouderwetse grijze vullingen, van amalgaam. Deze napijn gaat bijna altijd over, maar de duur kan variëren van 3 dagen tot 3 maanden.

Wat moet ik doen als ik pijn heb?

Als u pijn heeft is het heel belangrijk dat u direct om 08:00 uur belt naar de praktijk. Alleen dan geeft u ons de mogelijkheid om ons uiterste best te doen u dezelfde dag nog voor een consult te zien.

Waarom moet ik mijn gebit regelmatig laten controleren?

Indien u langer dan een jaar niet voor controle bij ons bent geweest, dan kunnen wij geen verantwoording meer dragen voor de zorg van uw gebit. De frequentie van uw periodieke controles kunt u het best bespreken met uw tandarts aangezien dit voor iedereen anders is.

Wanneer weet ik of de verzekering mijn behandeling vergoed?

Er is de laatste jaren een ruim aanbod aan verzekeringspakketen waar wij de inhoud niet van kennen. Als u zich afvraagt wat voor vergoeding u krijgt voor welke behandeling kunt u dit het beste opzoeken in uw polisvoorwaarden. U kunt bij ons wel een begroting met de daarbij behorende code’s opvragen. Ook kunnen wij een overzicht maken met de hoogte van de dit jaar gedeclareerde kosten.

Wanneer word ik doorverwezen naar de kaakchirurg of andere specialist?

Binnen onze praktijk, zijn wij in staat om de meeste behandelingen zelf uit te voeren. In zeldzame gevallen wordt u doorverwezen naar een specialist.

 

Wanneer moet mijn kind een beugel?

Alle tandartsen in onze praktijk zijn volledig op de hoogte wat de beste tijd is om uw kind door te sturen voor een orthodontische behandeling. Binnen onze praktijk worden de meeste orthodontische behandelingen uitgevoerd. In zeldzame gevallen wordt u doorverwezen naar een orthodontist specialist.

 

Krijg ik altijd dezelfde tandarts als behandelaar?

U zult bij ons altijd dezelfde tandarts krijgen, tenzij het een spoedbehandeling betreft en uw eigen tandarts afwezig is. Ook kunt u doorverwezen worden binnen onze praktijk naar een van de andere tandartsen voor een specifieke behandeling. Het is echter niet mogelijk om binnen de praktijk te wisselen van tandarts.

Ik ben erg bang, wat kunnen jullie hieraan doen?

Wij streven er altijd naar om elke patiënt zich op zijn/haar gemak te laten voelen. Wij streven er ook naar om de behandelingen zo pijnloos en soepel mogelijk te laten verlopen. Echter hebben wij een gemiddelde hoeveelheid tijd gereserveerd voor elke patiënt en dat laat een beperkte ruimte over voor extra tijd met betrekking tot angst behandelingen. Bespreek dit bij het maken van de afspraak met uw tandarts of het met baliepersoneel.